Så skapar och marknadsför du en kurs eller privatlektion – utan att betala någonting

Alltfler upptäcker möjligheten att tjäna extra pengar genom att dela sin kunskap med andra. Det hänger givetvis ihop med att behovet av utbildning aldrig har varit större i Sverige. Sannolikheten är därför stor att många svenskar just nu är villiga att betala pengar för att lära sig det just du kan – oavsett om du kan tänka dig att leda en matlagningskurs, språkkurs, marknadsföringskurs, hantverkkurs, skidlektion, tennislektion eller någon helt annan typ av undervisning – direkt av dig.
 
Så länge du är seriös med det du vill lära ut och gör det med en ödmjuk och professionell inställning kommer du snabbt att inse att det är otroligt stimulerande att dela din kunskap med andra. Och att du dessutom kan tjäna en hel del pengar på det.
Mot denna bakgrund har vi på Skillstarter satt ihop en superenkel steg för steg-guide som du kan använda dig av om du är ny inom det här med att utbilda. Den är även användbar för dig som redan utbildar i dag i någon form men vill säkerställa att du inte missat något enkelt knep för att locka fler deltagare till dina utbildningstillfällen. Vissa saker är förstås rena självklarheter, men vi kan ändå lova dig att ifall du följer alla stegen så ökar du dina chanser markant för att ta första steget till att bli en utbildare inom din hobby, passion eller yrkesroll – och att du faktiskt ska få betalande kunder till dina tillfällen. Se det som ett recept på en smarrig efterrätt: det är inte så svårt att hälla socker i en skål men med alla ingredienser på plats blir slutresultatet utsökt.
 
Och vi lovar dig, det är en underbar känsla när du väl har lyckats hålla din första kurs! 

Bra att veta:
Har du inte tid att läsa igenom alla stegen? Vill du istället ha hjälp att sätta ihop en kursbeskrivning och att marknadsföra kursen? Då kan vi på Skillstarter hjälpa dig. Vi kan även hjälpa dig med hantering av logistik och kommunikationen kring dina utbildningstillfällen om du har behov av det. Maila john@skillstarter.se för mer information.
 
Nu kör vi. Låt oss börja från början.
Det här steget kan kännas både helt givet, och lite lätt förvirrande. Om du redan utbildar i dag i någon form kan du hoppa till nästa steg på en gång. Om du däremot inte har provat ännu, men börjar bli nyfiken på att göra det, så ska du läsa vidare.
 
Men vänta lite, kan verkligen jag ta betalt för att lära ut någonting, kanske du tänker? Är det inte detta vi har utbildade lärare till? Det är en naturlig invändning. Ja, och nej, är svaret. Självklart finns det mängder av fantastiska utbildningar och kurser – inom alltifrån marknadsföring, programmering, musik, språk och hantverk – att välja på redan i dag. Men i många fall väljer folk bort en utbildning eftersom prislappen är för hög, att det är fel kunskapsnivå, att gruppen är för stor eller därför att kursen äger rum på fel plats. Där kan just du göra skillnad om du sitter på en speciell kunskap inom något område – exempelvis genom att sätta ett lite lägre pris, att öka den geografiska tillgängligheten av utbildningar inom just din nisch eller att ge en kursintroduktion i ett ämne som i vanliga fall endast finns i längre utbildningsalternativ.
 
Fundera därför på vad just du kan bidra med för att komplettera det befintliga kursutbud som finns i dag. En fördjupande kurs som få andra kan leda? En enklare prova på-variant? En inblick i ditt yrke? En workshop med ditt företag? Eller helt enkelt privatundervisning i något du är riktigt duktig på och som andra kan tänkas vilja lära sig – det kan vara alltifrån gitarr, piano och dans till photoshop, programmering eller något hantverk. Möjligheterna, när du väl börjar tänka på det, är oändliga.

Exempel från Skillstarter.se:
Sara Lidenmark, grundare av möbeltapetserarverkstaden Wigrens Döttrar, kom på att det fanns massor av människor i närheten av hennes verkstad på Södermalm i Stockholm som var nyfikna på hennes yrke. Så hon började hålla kurser i möbeltapetsering. Visserligen fanns det redan olika alternativ om man ville utbilda sig inom möbeltapetsering – men inte just en endagskurs i en liten grupp, i en anrik tapetserarverkstad på Södermalm. Resultatet: Flera fullbokade kurser och supernöjda deltagare. 

Bra att veta:
Om du väljer att använda Skillstarter som plattform för dina kurser eller privatlektioner kan det vara tryggt att veta att det inte kostar något att lägga upp ett kurstillfälle hos oss. Du förbinder dig inte heller till någonting. Skillstarter hjälper dig även att hantera betalningen för de kursplatser du säljer. Vi tar emot både kort- och fakturabetalning. Det innebär även att ifall någon av dina deltagare skulle glömma att betala fakturan i tid, så är det vårt ansvar att skicka påminnelse och driva in betalningen åt dig. Med andra ord: Skillstarter gör det väldigt enkelt att börja utbilda inom just det du är bra på. Läs mer om hur Skillstarter fungerar i vår FAQ.

Summering:
Du kan bidra till att skapa ett mer tillgängligt utbud av utbildningstillfällen – både vad gäller prisnivå, engagemang, storlek på grupp och geografiskt – vilket ger ännu fler människor tillgång till nya kunskaper. Och ur detta perspektiv, så är du ingenting annat än en hjälte. Om du är osäker på om du verkligen kan ta betalt för att utbilda andra rekommenderar vi att du börjar med att sätta ett lite lägre pris och skapa en lite mindre grupp för ditt första tillfälle. Eller så erbjuder du endast privatundervisning i början. Ett bra första steg är att skapa ett konto på Skillstarter – det går snabbt och kostar ingenting – för att därefter påbörja en beskrivning och formulering av din kursidé enligt stegen nedan.

Beskrivningen av din kurs är helt avgörande för att du ska kunna locka deltagare. Och en tumregel är att ju dyrare din kurs är, desto längre behöver beskrivningen av den vara för att dina potentiella deltagare ska kännas sig redo att investera i den. Om din kurs kostar från ungefär 2 000 kronor och uppåt kan det alltså vara på sin plats att skriva ut en ganska utförlig agenda med hålltider för att ge en tydlig bild av vad deltagarna får ut av kursen.
 
Här är vårt förslag på hur du kan strukturera och lägga upp din kursbeskrivning i olika stycken och rubriker:
 
✓ Rubrik
Rubriken ska på ett tydligt sätt förklara vad din kurs handlar om. Det är samtidigt viktigt att rubriken innehåller ditt ämnes nyckelord – och även gärna den stad du utbildar i – för att maximera chanserna att din kurssida ska synas bättre vid Google-sökningar. Av samma anledning är det en mycket bra idé att använda orden kurs, lektion eller utbildning i rubriken.
 
Exempel från Skillstarter.se:
Privatlektioner i längdskidor i Stockholm. Denna kurs/lektion följer vår rekommendation angående rubriken väldigt väl och rankar därför också i skrivande stund på förstasidan vid en Googling på “lektioner i längdskidor i Stockholm” – vilket ger daglig, helt gratis trafik till kurssidan.
 
✓ Introduktion/Om kursen
Din kursbeskrivning ska först och främst innehåll en introducerande text som omedelbart fångar besökarens intresse och förklarar varför han eller hon inte får missa just din kurs. Använd så enkla ord som möjligt, håll dig kortfattad och undvik alltför långa meningar. Tänk på att cirka 50 procent av din kurssidas besökare läser i mobilen, vilket gör dem ännu mindre mottagliga för stora textmängder. 
 
✓ Målgrupp
Kursbeskrivningen ska även innehålla ett stycke som beskriver kursens målgrupp, det vill säga om den passar nybörjare eller de med mer erfarenhet inom det aktuella området.
 
✓ Agenda/Program
Om din kurs är väldigt innehållsrik kan det vara smart att skriva ut en sammanfattande agenda uppdelat i hålltider eller de olika dagarna, för att ännu tydligare visa vad kursen innehåller för moment. Detta är som sagt särskilt viktigt om du har en prislapp på över 2 000 kronor, då behöver dina deltagare som regel lite extra information om kursen innan de väljer att boka den.
 
✓ Exempel på vad deltagaren lär sig – i en punktlista
Du får dramatiskt bättre resultat om du varierar formatet av din kursbeskrivning så att den inte bara innehåller löptext. För mycket text – utan variation – gör helt enkelt att dina besökare på sidan inte orkar läsa igenom allt. Gör därför en lista med några exempel på vad deltagarna lär sig på kursen / lektionen. Fem exempel är lagom men du kan skriva upp till sju om du vill. Sätt det viktigaste exemplet först. Sätt det näst viktigaste sist. Kopiera gärna denna bock ✓ och klistra in före respektive punkt, för att öka läsvänligheten ytterligare.
 
✓ Vad som ingår
Ingår kursmaterial, fika, lunch eller kanske till och med uppföljning i någon form? Var tydlig med det i sådana fall eftersom detta ger ett extra mervärde till dina kursdeltagare. Detta stycke passar också utmärkt som en punktlista, gärna med en ✓ före respektive punkt.
 
✓ Praktisk information
Var tydlig med var kursen hålls någonstans och hur stor gruppen är. Om gruppen är liten kan du gärna lyfta fram detta lite extra eftersom den då uppfattas som mer exklusiv, plus att den riskerar att fullbokas snabbare vilket kan få dina potentiella deltagare att säkra sin plats i god tid. Glöm heller inte att vara tydlig med vilka avbokningsregler som gäller. Väljer du att ha flexibla avbokningsvillkor är det inte dumt att skryta lite extra med detta.
 
Bra att veta:
På Skillstarter.se har vi förberett en mall för dig som gör det superenkelt att fylla i samtliga dessa steg som beskrivs ovan. Din kurssida på Skillstarter är även optimerad för alla enheter – som desktop, mobiler och surfplattor. Du kommer åt mallen genom att skapa ett konto här. (Det tar bara en knapp minut.)
 

Steg 3 – Marknadsför kursen! Här är sju gratis sätt att marknadsföra din kurs på

✓ Lägg upp din kurs på Skillstarter
En av fördelarna med att använda Skillstarter som plattform för dina kurser och privatlektioner – förutom att vi hanterar betalningen åt dig och underlättar din administration – är att så snart du publicerat en kurs hos oss har du redan gjort en del av jobbet med marknadsföringen. Din kurs exponeras omedelbart för det växande antal besökare som dagligen hittar till vår sajt – plus att sidan sökmotoroptimeras för Google. Vi väljer även ut vissa kurser och lektioner som vi lyfter fram i våra sociala kanaler och i vårt nyhetsbrev, helt utan kostnad för dig. (Det enda du betalar Skillstarter är 10 procent i provision på de bokningar som kommer in via vår sajt.) 

Är du en etablerad utbildare eller kursarrangör och är nöjd med ditt nuvarande bokningssystem/kursplattform är Skillstarter istället ett perfekt, riskfritt komplement till din övriga marknadsföringsmix. Du kan till och med välja att inte publicera några kurstillfällen utan endast lägga upp din kursbeskrivning och samla in intresseanmälningar till denna – helt utan kostnad. Kontakta gärna john@skillstarter.se om du har några ytterligare frågor. 

✓ Skriv om kursen på din egen sajt eller blogg 
Ett tips är att skriva en bloggpost där du bjuder på en sneak peek på kursens innehåll. Bjud på några tips som kan vara värdefulla för läsarna – men som samtidigt väcker nyfikenhet på att lära sig mer. Om du samlar in dina bokningar via en extern sajt – som exempelvis Skillstarter – får du inte glömma att även länka till din anmälningssida. En länk från din sajt eller blogg ökar nämligen chansen markant för att din kurssida ska ranka ännu bättre på Google, plus att din sajts besökare självklart lättare kan hitta dit.

✓ Dela i sociala medier
Och be dina vänner att dela vidare. Facebook, och LinkedIn är allra mest effektivt enligt vår egen statistik. Facebook har dessutom meddelat att vänners inlägg kommer att prioriteras framöver i användarnas flöden – vilket ger dig en utmärkt chans att få bra med visningar av din post. Om dina vänner dessutom delar vidare uppfattas ditt inlägg som mer relevant, vilket ger ännu snabbare och bredare spridning.

Exempel från Skillstarter.se: 
Yasmin Tilles lade upp en kurs på Skillstarter på temat Marknadsför som en startup. Hon delade information om detta till sina kontakter på LinkedIn. Inom några dagar var kursen helt fullbokad.

✓ Tipsa dina e-postkontakter
Mailutskick är ofta det allra mest effektiva sättet att konvertera deltagare till kurser och utbildningar. Du har säkert massor av e-postkontakter sparade som du skulle kunna tipsa lite snyggt om din kurs. Antingen skickar du från din vanliga e-postadress, eller så använder du dig av ett e-postsystem, exempelvis MailChimp, om du vill göra lite snyggare mail och dessutom samla in statistik på hur dina mail tas emot av mottagarna. Glöm inte att inkludera en länk till din kurssida i din e-postsignatur.

✓ Hitta communities och grupper på internet kopplat till ditt ämne
Det kan vara LinkedIn-grupper, Facebook-grupper, trådar på Reddit eller Flashback. För att den här strategin ska fungera är det viktigt att du inte börjar sälja din kurs omgående – utan börjar med att bidra med värdefull information i gruppen så att du bygger upp ett förtroende bland gruppens medlemmar. Det kan bland annat handlar om att svara på andra användares frågor, att dela med dig av tips och att delta i olika diskussioner. Målet är att skapa relationer med andra som är intresserade av det du kan lära ut. 

✓ Bjud in någon med stort nätverk att testa kursen gratis
Och få denna person sedan att bli så nöjd att han eller hon vill sprida ordet vidare till sina vänner och kollegor.

✓ Old School: Sätt upp lappar!
Ja, du läste rätt.  Våra egna undersökningar och experiment visar att lappar på relevanta platser är oerhört effektivt – helt enkelt eftersom nästan ingen gör det längre. Det är ett sätt att nå utanför det digitala bruset.

Utöver ovan tips har vi satt ihop fem andra, mer avancerade tips på hur du kan marknadsföra din kurs. Dessa tips är skräddarsydda för dig som exempelvis jobbar som marknadsförare på ett utbildningsföretag eller redan är en etablerad utbildare och därför redan har betat av våra grundläggande tips. De kräver därför lite mer tid och ibland pengar, men kan vara enormt effektivt om du vill ta din marknadsföring till en ny nivå.
 
Du kommer åt dessa tips genom att skapa ett gratis konto här på Skillstarter. Därefter mailas artikeln till dig som en PDF.