Kurs i EU:s dataskyddsförordning – lär dig de nya reglerna för kunddata

8650 kr inklusive moms


Om kursen

Välkommen till en mycket uppskattad kurs som hjälper dig att anpassa din verksamhet till EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) som träder i kraft i mitten på 2018. Den nya lagen kommer att få enorma konsekvenser för alla svenska organisationer vad gäller hantering och öppenhet kring kunddata och personuppgifter. Därför är det hög tid att börja förändringsarbetet redan nu. Som deltagare lär du dig hur du följer lagen och därmed undviker de omfattande böter som annars kan drabba din organisation. Du får bland mycket annat svar på vad som gäller vid direktmarknadsföring som e-post och sms, hur ni arbetar förberedande med er kunddatabas och när personuppgifter får hanteras utan samtycke – och vad som faktiskt krävs för att ett samtycke ska vara giltigt. Kursledare är Marielle Eide – specialiserad inom IT, online och e-handel. Hon hjälper företag med avtal och juridisk rådgivning, exempelvis kring hantering av personuppgifter, granskning av webbplatser och onlinetjänster. Hon är dessutom en mycket omtyckt talare som fick toppbetyg när hon föreläste om nya dataskyddsförordningen på Webbdagarna Stockholm 2017.

Om Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är en av Sveriges ledande arrangörer av kurser inom webb och digital transformation. Våra kurser äger rum på Södermalm i Stockholm. Sedan starten 2015 har vi haft närmare 1 000 kursdeltagare – och 99,3% av dem har varit nöjda hittills.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som ansvarar för kunddata i någon form i er verksamhet. Du kanske jobbar som marknadschef, VD, CRM-ansvarig, online-ansvarig eller IT-chef.

Det här lär du dig

✓ Grunderna i den nya dataskyddsförordningen och hur den skiljer sig från nuvarande PUL ✓ När och hur får personuppgifter hanteras utan samtycke? ✓ Vad krävs för att ett samtycke ska vara giltigt? ✓ Vad behöver vi göra för att följa lagen? ✓ Hur och när är direktmarknadsföring, via exempelvis sms och e-mail, tillåten? ✓ Hur kan vi arbeta med att förbereda oss för den nya lagstiftningen?

Agenda

08:00-08:30 – Frukost och registrering 08:30-10:00 – Session I – Grundläggande om Dataskyddsförordningen och skillnader jämfört med gamla personuppgiftslagen – När gäller lagen? – Sanktioner – Grundläggande begrepp 10:00-10:15 – Förmiddagsfika 10:15-12:00 – Session II – Vad är laglig behandling? – Marknadsföringslagens regler som berör kunddata – När kan personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål utan samtycke – Direktmarknadsföring i praktiken 12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch) 13:00-14:30 – Session III – Samtycke – Information till registrerade – Rätten att bli bortglömd och andra rättigheter som individen har – Sociala medier 14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk) 14:45-16:00 – Session IV – Överföring av personuppgifter till samarbetspartners och utanför EU – Övriga krav – Hur arbeta med nya lagstiftningen rent praktiskt?

Vad ingår

✓ En otroligt uppskattad kurs om GDPR ✓ Kursmaterial ✓ Rejäl frukost ✓ Påkostad lunch ✓ Lyxigt eftermiddagsfika

Praktisk information

Kursen äger rum på Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm i Stockholm. Du kan avboka kostnadsfritt fram till fyra veckor före kursstart. Mer praktisk information skickas per mail några dagar före kursen äger rum.