Kundresan: Customer Experience och Customer Journey Mapping

7995 kr inklusive moms


Om kursen

Att skapa en bra kundupplevelse är inte raketforskning. Det är resultatet av att arbeta kundcentrerat med metoder och verktyg som ger insikter om kundens behov, beteenden och förväntningar – tillsammans med kunskap om mänsklig kognition, datavetenskap och design. Med hjälp av dessa insikter kan du skapa produkter och tjänster som ger verksamhetsnytta och gör vardagen lite enklare för människor. Eftersom produkten skapats med kunden i fokus. På den här kursen lär du dig grunderna i Customer Experience (CX) och att skapa och planera den optimala kundresan – så kallad customer journey mapping – så att dina kunder och användare blir nöjda i varje kontakt med din verksamhet och vill ha en fortsatt relation framöver. Vid kursens slut har du lärt dig hur ett kundcentrerat arbetssätt fungerar, hur du själv kan delta i processen och hur du får dina kollegor att jobba på samma sätt. Kursledare är Annika Mossberg och Josefin Schönebeck – framstående UX-experter på Claremont Xperience Design.

Om Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är en av Sveriges ledande arrangörer av kurser inom webb och digital transformation. Våra kurser äger rum på Södermalm i Stockholm. Sedan starten 2015 har vi haft närmare 1 000 kursdeltagare – och 99,3% av dem har varit nöjda hittills.

Målgrupp

Den här kursen vänder sig till dig som jobbar, vill jobba eller bara är nyfiken på att jobba med CX och med kunden i fokus. Du kan vara produktägare, affärsutvecklare, marknadsförare, projektledare, webb/digitalansvarig eller bara väldigt nyfiken på hur ett kundcentrerat arbetssätt ser ut och fungerar. Kursen är också för dig som arbetar i ett team där kundinsikter saknas och där någon insikt är bättre än inga alls.

Det här lär du dig

✓ En övergripande förståelse för CX och värdet i att arbeta kundcentrerat ✓ Lära dig att optimera kundresan med hjälp av personas och customer journey mapping ✓ Prova utvalda verktyg för att arbeta med kundinsikter ✓ Lära dig att analysera dina kunders och användares behov ✓ Ett kit med olika verktyg/tekniker/mallar som du kan använda i ditt dagliga arbete med kundinsikter efter avslutad kurs

Agenda

8:30–9:15 – User experience/Customer experience * Inledning – Vilka är vi? Förväntningar, Husregler * Vad är user experience och vad är skillnaden mellan UX och CX? * Roller & avgränsning – user experience designer, interaktionsdesigner eller användbarhetsspecialist? 9:15–10:00 – Design thinking och ett tvärfunktionellt arbetssätt * Vad det är och varför det är viktigt * Arbetsprocessen * Vad vi kommer att fokusera på i dag * Praktisk övning 10:00–10:15 – Förmiddagspaus 10:15–11:30 – Förstå dina kunder/användare – Samla information * Vad är kundinsikter – och vem är din kund? * Att samla in kundinsikter – olika verktyg/tekniker * Praktisk uppgift: Användningstest och djupintervju 11:30–12:00 – Förstå dina kunder/användare: Analysera och beskriva insikterna (Personas) * Vad gör vi med informationen vi samlat in? * Analys – informationen blir insikter * Vad är en persona och hur tar du fram en? * Olika typer av personas för olika situationer/behov 12:00–13:00 – Lunch (en väldigt god lunch) 13:00–14:30 – Förstå dina kunder/användare – Fortsättning * Praktisk uppgift: Skapa en Persona 14:30–14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk) 14:45–15:30 – Förstå dina kunder – Analysera och beskriv insikterna (Kundresa/användarresa) * Vad är en kundresa och hur tar du fram en? * Olika typer – kundresa/användarresa (grundstenar och varianter) * Praktisk uppgift: Skapa/optimera en kundresa 15:30–15:45 – Fördjupande tips och trix om CX/UX * Vi bjuder på en verktygslåda med mallar, tips, länkar, litteraturtips med mera 15:45–16:00 – Avslutning

Vad ingår

✓ En aktuell kurs om hur du arbetar kundcentrerat ✓ Kursmaterial ✓ Rejäl frukost ✓ Påkostad lunch ✓ Lyxigt eftermiddagsfika

Praktisk information

Kursen äger rum på Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm i Stockholm. Du kan avboka kostnadsfritt fram till fyra veckor före kursstart. Mer praktisk information skickas per mail några dagar före kursen äger rum.