Content marketing exempel

Du har säkert hört talas om content marketing eller innehållsmarknadsföring, som blivit ett riktigt modeord inom marknadsföringsvärlden de senaste åren i takt med att fler och fler användare undviker annonser och installerar adblockers på sina datorer.

Så det är lätt att förstå varför content marketing blivit så populärt: genom att bjuda dina kunder och dina besökare på relevant och engagerande innehåll kan du bryta igenom annonsbruset.

Det finns många definitioner på content marketing, men för dig som säljer produkter på nätet skulle jag definiera innehållsmarknadsföring så här: allt innehåll som du tar fram i marknadsföringssyfte, oavsett om det är text, bild eller rörligt eller en kombination av olika innehållsformer.

På Skillstarter.se har vi löpande kurser i content marketing och nästa kurstillfälle med kursledarna Pontus Staunstrup och Christer Pettersson är 14 november

Hur kan man bäst lära sig content marketing? Förutom kurser och utbildningar i innehållsmarknadsföring så är det alltid bra att titta på de som gör det framgångsrikt och inspireras av dem och det finns många duktiga aktörer på webben som satsat på content marketing.

Bra exempel på content marketing

Ett företag som lyckats utmana de stora drakarna i begravningsbranschen är uppstickaren Lavendla som genom sin satsning på content marketing lyckats placera sig över Fonus i Google träfflistor och i Googles värld hjälper det föga om du är ett stort företag i ett större perspektiv om du inte hjälper användare som till exempel söker på ”begravning klädesel”, en sökning där Lavendla hamnar först medan Fonus återfinns en bit ned i träfflistan. Så bra relevant innehåll hjälper i detta fall uppstickaren Lavendla att ta första positionen på Google.

Byggvarukedjan Byggmax är på sin webbplats mycket bra på att presentera utbildande innehåll, som guider och instruktionsfilmer. Det är innehåll som visar hur kunderna rent praktiskt ska gå till väga för att genomföra sina projekt – till exempel lägga tak eller montera en innerdörr – men som även kan öka konverteringsgraden, eftersom den här typen av innehåll gör att potentiella kunder faktiskt vågar genomföra sitt köp och därmed blir köpande kunder. Det innehåll som Byggmax bjuder sina kunder på gör helt enkelt att besökarna i större utsträckning verkligen blir kunder.

Sportbutiken på nätet Sportamore satsar framgångsrikt på inspirerande och engagerande innehåll och har en hel avdelning i sin butik som de kallar Sportamore Magazine och som är ett fitnessmagasin online. Här kan besökarna få inspiration i form av till exempel jämförande tester, recept, bra övningar och tips när det är dags att stretcha, men även mer modeinriktade tips och råd. Helt enkelt det man skulle förvänta sig i ett magasin om träning och hälsa, men här smart och smidigt integrerat direkt i webbutiken. Så Sportamore inspirerar samtidigt som de driver trafik och försäljning med hjälp av sin innehållsmarknadsföring.

Webbutiken Dammtussen.se som säljer förbrukningsvaror på nätet, allt från dammsugarpåsar till dammsugartillbehör och städprodukter, konkurrerar med stora jättar som InkClub och Clas Ohlson men har lyckats öka sin organiska trafik med drygt 95 % det senaste året genom att satsa på content marketing och då framför allt innehåll med fokus på städning och hur du kan hålla rent hemma utan att använda onödiga och kostsamma kemikalier. Så genom att satsa på innehållsmarknadsföring bygger Dammtussen.se sitt varumärke och driver trafik i sin målgrupp.

Hur följer du upp din satsning på content marketing?

Vad vill du uppnå? Den frågan är nog den allra viktigaste, för hur ska du kunna planera och följa upp din satsning om du inte vet vad du vill uppnå? Målsättningarna ska bottna i de affärsutmaningar du har, och välj inte mer än två eller högst tre målsättningar. För många som säljer på nätet kan det verka självklart: jag vill ha mer trafik, jag vill ha fler återkommande besök och jag vill sälja mer. Tre målsättningar, eller så kallade KPI:er (Key Performance Indicators eller nyckeltal), som också går att följa upp: fick vi mer trafik, återkom besökarna och köpte de mer?

Men för många företag, till exempel inom B2B, kan det vara helt andra målsättningar som är aktuella. Det kan exempelvis vara att stärka varumärkeskännedomen och få in fler leads som säljarna kan bearbeta. För andra företag kan content marketing vara ett sätt att ompositionera företaget, synas mer mot vissa specifika målgrupper eller underlätta framtida rekryteringar i en bransch där andra företag är mer namnkunniga och har lättare att attrahera attraktiv personal.

Lär dig mer om content marketing

Besök gärna de företag som nämns ovan och som är framgångsrika i sin satsning på content marketing eller anmäl dig till kursen Content marketing i praktiken den 14 oktober i Stockholm.

> Det är en Skillstarter Original-kurs som är kurser som är särskilt utvalda och kvalitetssäkrade av Skillstarter och som alltid leds av framstående experter inom respektive kursämne. Dessa kurser inkluderar även extra god mat och dryck under kursdagarna och innefattar även Skillstarters trygga nöjd kund garanti – vilket ger dig pengarna tillbaka ifall du inte skulle vara nöjd.